Tämä teksti on julkaisu lähes saman sisältöisenä Etelä-Suomen Sanomien vierailijakolumnina 4.1.2016.
Teksti on työstetty yhdessä Satu Rinkisen kanssa.
Luova tuho on talouden uudistumisen keskeinen moottori. Sen
mekanismit eivät ole toimineet toivotulla tavalla Suomessa viimeisen kymmenen
vuoden aikana. Luova tuho on varsin arvaamaton ja itseohjautuva prosessi. Kasvun
luominen tapahtuu erilaisilla kehitysalustoilla ja internettalous on muuttanut
liiketoimintalogiikkaa merkittävästi. Toimintojen skaalautuvuus on
parhaimmillaan aivan eri luokassa kuin aiemmin. Tuottajien ja kuluttajien
roolit hämärtyvät uudistuvassa toimintamallissa ja hierarkkiset rakenteet
huojuvat.
Johtaminen on
enemmän vertaisverkostojen fasilitointia kuin hierarkkista johtamista tai edes
perinteistä verkostojen johtamista. Suomalaista yhteiskuntaa ohjataan kuitenkin
jopa enenevästi ylhäältä käsin erilaisilla ohjelmilla. Valitettavasti esimerkiksi hallituksen
kärkihankkeet ovat vahvasti ylhäältä ohjattuja eivätkä tue alueellisten
innovaatioekosysteemien tai globaalien liiketoimintaekosysteemien syntymistä. Testaus-
ja kokeilukulttuuri on ekosysteemiajattelun ytimessä. Suomi on ollut
strategioiden ja selvitysten luvattu maa. Ekosysteemiajattelu on kuitenkin
postmodernissa yhteiskunnassa tapahtuvaa yritysten ja erehdysten kautta
oppimista. Näemme liian usein lineaarisia kehityskulkuja: yliopistossa tutkittu
– VTT:llä testattu – eikä toimi missään.
Internettalous
muuttaa myös tutkimuksen logiikkaa kun sen keskeiseksi tavoitteeksi nähdään
innovaatioiden tuottaminen. Käytäntölähtöinen tutkimusote valtaa yhtäältä alaa
tiedelähtöisen rinnalla. Toisaalta innovaatio-
ja liiketoimintaekosysteemien luonnissa ja uudistamisessa tärkeässä roolissa on
odottamattoman etsiminen luoden vaatimuksia radikaalien innovaatioiden
luomisprosesseille. Vaarana on pudota näiden tutkimusotteiden välimaastoon,
jossa tutkimuksen vaikuttavuus jää heikoksi. Tämänhetkinen kehitys ei vastaa
tarkoitustaan. Tutkijat suuntaavat väheneviä resursseja juoksukilpailuun
rahoituksesta ja samalla juostaan ulkomaisten tiedeartikkelien perässä
kysymättä mikä on vaikuttavuus Suomen taloudellisen kehityksen näkökulmasta. Toimintakulttuuri
ja ohjausmekanismit olisi mietittävä
uusiksi.Lakeja ja säädöksiä voidaan suunnata ekosysteemien kehittämiseen. Lainsäädännöllä voidaan edistää esimerkiksi puhtaan teknologian kehittämiseen ja hyödyntämiseen perustuvien ekosysteemien kehittymistä. Lainsäädäntö, sääntely ja byrokratia ovat usein kuitenkin pahimpia mahdollisia ekosysteemituholaisia niiden pystyessä katkomaan kehityskulkuja jo ennen niiden alulle pääsyä. Suomi on tällä hetkellä byrokratian luvattu maa; Suomen lainsäädäntö ja säädökset on käytävä läpi ekosysteemiajattelun linssit päässä ja siivottava tuholaiset pois. Luovaa tuhoa ja yrittäjyyttä ei pidä estää lainsäädännöllä eikä hallintohimmeleillä.
Ekosysteemien kehittäminen poikkeaa perinteisestä rahoitustoiminnasta. Parhaimmillaan se on julkisesti rahoitettujen hankintojen sekä tutkimus- ja tuotekehityspanosten synerginen kokonaisuus yhdistettynä yksityiseen riskipääomaan. Ekosysteemien rahoitukselle tulisi luoda pohjaa kysyntävetoisesti julkisten hankintojen kautta. Hyvä lisäsysäys saadaan aikaiseksi, mikäli kysyntävetoisuutta vahvistetaan tarjonnalla: uudelleen suunnatulla tutkimus- ja kehitysrahoituksella. Tähän kokonaisuuteen yksityisen riskirahoitukseen on helppo tarttua. Uusi rahoitusideologia vaatii erittäin merkittävää toimintakulttuurin muutosta Suomessa, mutta on menestyksekkään ekosysteemipolitiikan näkökulmasta välttämätöntä. Työ- ja elinkeinoministeriöllä ja Tekesillä on tässä keskeinen rooli ja kuntien on ymmärrettävä hankintatoimen olevan osa elinkeinopolitiikkaa.
Kärkiyritysten rooli ekosysteemeissä on osoittautunut ratkaisevaksi. Suuryritysten tulisi nähdä roolinsa enenevästi ekosysteemien kautta; nyt niiden toiminta on usein liian siilomaista. Toiminnan muuttaminen ekosysteemilähtöiseksi saattaa tuntua aluksi erittäin vaivalloiselta, mutta tuottaa hyvää hedelmää kärkiyrityksille jo keskipitkällä aikavälillä. Kärkiyritysvetoisten ekosysteemien synnyttäminen on keskeistä Suomen työllisyyskehityksen turvaamisessa ja tässä on jo nähtävissä ilahduttavaa muutosta.
Suomalaiset toimijat ovat ymmällään ekosysteemipolitiikan haasteiden edessä. Uusien PPPP-toimintamallien (public-private-people-partneship) ei Suomessa ota onnistuakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteiskuntamme on liian ylhäältä ohjattu ja sillä on vaikeuksia irrottautua vallitsevasta siilomaisesta toimintatavasta. Julkisen sektorin rooli ei kuitenkaan ole poistuva tai edes vähenevä, vaan oikein totutettuna se voi olla jopa kasvava esimerkiksi julkisten hankintojen suuntaajana ekosysteemimyönteisiksi. Ekosysteemiajatteluun paneutuminen voisi avata osittain väylän ulos työmarkkinajärjestöjen pattitilanteeseen. Kannattaisi keskittyä siihen iänikuisten makrotalouden kilpailukykytekijöihin keskittyvän vatuloinnin sijasta, vaikka tärkeitä nekin ovat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti