torstai 8. marraskuuta 2012

SUL:n puheenjohtajaksi?


Suomen Urheiluliiton liittovaltuuston ehdollepanotoimikunta on asettanut minut liiton puheenjohtajaehdokkaaksi. Moni varmaankin ihmettelee toimikunnan aivoituksia, koska olen suurelle yleisölle varsin tuntematon. Toki olen itsekin miettinyt ankarasti, olisinko sopiva tähän tehtävään. Valotan hieman omia ajatuksiani.
Nuoruudessani olen kilpaillut aktiivisesti ja sitä kautta minulle on jäänyt pysyvä rakkaus yleisurheiluun. Nyt myöhemmällä iällä olen toiminut yleisurheilun suurseuran puheenjohtajana. Se on antanut minulle näköalapaikan seurata yleisurheilun kehitystä siellä missä sitä aidoimmillaan tehdään. Muissa urheilun järjestötehtävissä en ole ollut joitakin asiantuntijatehtäviä lukuun ottamatta, mitä monet voivat pitää heikkoutena. Itse näen kuitenkin vahvuutena sen, että pystyn katsomaan liiton ja sen sidosryhmien toimintaa tuorein silmin. Olen eräänlainen sisäpuolinen ulkopuolinen.

Yliopistourallani olen tutkinut keskeisimmin organisaatioiden muutosta ja muutokseen tarvittavaa toimintakulttuuria. Näitä asioita sivuavat innovatiivisuus ja luovuus, joita myös tarvitaan muutoksen aikaansaamiseksi. Positiivisen muutoksen kannalta olen nähnyt siiloutuneisuuden ja kuppikuntaisuuden kaikkein tuhoisimmiksi tekijöiksi. Siispä olen tutkimuksissani paneutunut menetelmiin, joilla siiloja murretaan ja älyllistä ristipölytystä lisätään. Tämä ymmärrys antaa mielestäni hyvän pohjan johtaa niitä toimenpiteitä, joita suomalaisessa huippu-urheilussa ja urheilussa laajemminkin nyt tarvitaan.

Teoriat ovat teorioita eikä niillä pelkästään saada mitään aikaiseksi. Olen kuitenkin alistanut teoriani kovimpaan mahdollisen testiin, käytäntöön. Olen ollut mukana lukemattomissa muutosprosesseissa asiantuntijana. Mutta vielä tärkeämpää, olen johtanut ”nyrkit savessa” monien toimintakulttuurien muutosta. Yksi on 15-vuotinen taival Lahden alueen innovaatiojärjestelmän muuttaminen EU:n ja OECD:n mallialueeksi. Siinä jos missä on tarvittu verkostojen johtamista. Viimeisin urakka on ollut yliopistomme teknistaloudellisen tiedekunnan perusteellinen muutosprosessi. Tarpeettomat siilot on murrettu ja uusi suunta löydetty. Tulin tähän prosessiin Lahden yksiköstä eräänlaisena sisäpuolisena ulkopuolisena ja katselin asioita uudesta vinkkelistä. Siis kyseessä oli hyvin samanlainen lähtökohta kuin nyt SUL:n puheenjohtajuutta harkittaessa.
Edellä olevat ajatukset päässäni annoin suostumukseni ehdokkuuteen. Arto Bryggare on toinen ehdokas. Itse arvostan hänen saavutuksiaan ja asennettaan paljon. Liittovaltuutettujen tehtävänä on päättää, kumpi meistä on puheenjohtajan tehtävään soveliaampi juuri nyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti